ارتودنسی ثابت-نکات ریز و مهم

يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ق.ظ

مراقبت های حین و بعد از ارتودنسی

درمان ارتودنسی در صاف و مرتب کردن دندان‌ها و زیبایی لبخند تاثیر بسیار زیادی دارد ولی در حین و بعد از درمان نیاز به اقداماتی جهت حفظ بهداشت و تغذیه لازم است تا این درمان با موفقیت طی شود و نتایج آن بیشتر قابل مشاهده باشد. 

روز اول

  • جایگذاری خود بریس اصلاً دردناک نیست.
  • عادت کردن به بریس قدری زمان می‌برد و ممکن است غذا خوردن چند روز اول قدری سخت باشد.
  • حساسیت دندان در بعضی موارد تشدید می‌شود.

سه روز نخست

  • چون دندان‌ها به فشار سیم‌کشی عادت ندارند، در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها درد یا ناراحتی مختصری را حس می‌کنید که نشان دهنده شروع فرایند منظم شدن دندان‌ها است.
  • متخصص برای تسکین درد و ناراحتی وکس یا موم و سیلیکون در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا بر روی بریس استعمال کند.
  • بیمار می‌تواند مسکن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کند.
  • شستشو با آب نمک گرم التهاب و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

هفته اول

  • ناراحتی اولیه روزهای نخست تا این زمان برطرف شده است.
  • از آنجایی که دندان‌ها به بریس عادت کرده‌اند، غذا خوردن نیز آسان‌تر شده است.


مراقبت از بریس‌های مختلف

ارتودنسی متحرک

پلاک ارتودنسی متحرک را می‌توان هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن از دهان خارج کرد تا هم تمیز کردن دندان‌ها و هم تمیز کردن پلاک راحت‌تر شود. پلاک متحرک را باید با مسواک معمولی و خمیردندان و یا ریتینر برایت تمیز کرد.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت به جلو یا در صورت انتخاب بریس لینگوال به پشت دندان‌ها متصل می‌شود. این نوع سیم کشی احتمال گیر کردن ذرات غذا در براکت‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین تمیز کردن آنها اهمیت مضاعفی می‌یابد.



موارد اورژانسی درمان ارتودنسی

شکستن سیم

شکستن سیم مشکل شایعی است. سعی نکنید سیم را خودتان خم کنید یا ببرید، چون ممکن است وضعیت را فقط بدتر کنید. اگر سیم در لثه یا گونه فرو می‌رود، سر سیم را با وکس (موم) ارتودنسی یا پنبه مرطوب بپوشانید و به سرعت با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید. سیم شکسته پیشرفت وضعیت را به تاخیر می‌اندازد و زمان درمان را طولانی‌تر می‌کند.


شل شدن بند یا براکت

بریس شل یا شکسته باید فقط و فقط توسط متخصص ارتودنسی ترمیم شود، اما تکان خوردن جزئی براکت را می‌توانید با استفاده از مقداری موم برطرف کنید. برای این کار بند شل شده را با احتیاط بردارید، دقت داشته باشید که باند لق محل مناسبی را برای جمع شدن بزاق و باکتری‌ها ایجاد می‌کند. اگر سیم در گونه‌ها فرومی‌رود، از متخصص ارتودنسی بخواهید مشکل را برطرف کند و تا زمان مراجعه به کلینیک تکه‌ای از موم را روی نوک سیم قرار دهید تا اذیتتان نکند.



روش صحیح مسواک زدن حین ارتودنسی

دندان‌ها را باید پس از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه مسواک زد. روش صحیح مسواک زدن حین ارتودنسی به شرح زیر است:

  • مسواک را موازی با زمین روی کنار دندان بگیرید. سر مسواک برقی را از یک دندان به دندان دیگر مطابق قوس طبیعی دندان‌ها و لثه‌ها حرکت دهید.
  • مسواک را چند ثانیه روی هر دندان نگه دارید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، نیازی نیست آن را محکم فشار دهید یا بسایید، فقط بگذارید مسواک روی دندان باقی بماند.
  • مسواک زدن سطح داخلی دندان، بالای دندان و همچنین دندان‌های عقب دهان یعنی آسیا‌ها را فراموش نکنید.
  • برای تمیز کردن براکت‌ها مسواک را به صورت زاویه‌دار روی آنها بگیرید، تمیز کردن زیر سیم‌ها را فراموش نکنید.

به خاطر داشته باشید که باید مسواک یا خمیردندان را هر سه ماه یکبار عوض کنید تا همچنان اثرگذار باشند.



دهانشویه

از هر نوع وسیله ارتودنسی که استفاده می‌کنید، باید دهان را دو بار در روز با دهانشویه فلوراید شستشو دهید و از مصرف نوشیدنی‌های قندی و گازدار خودداری کنید تا فضاهای کوچک سیم کشی تمیز شود و ذرات باقیمانده نیز خارج شود.


غذاهایی که بعد از ارتودنسی باید از آنها اجتناب کرد

خوردن خوراکی‌های چسبناک و سفت در دوران ارتودنسی ممنوع است. از آنجایی که گوشت خشک یا سفت، پاستیل، یا ذرت بوداده نیز ممکن است بریس را بشکند و همچنین پاک کردن ذرات آنها دشوارتر است و در نهایت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، خوردن آنها نیز توصیه نمی‌شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۱۵
amin khalili

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی