ارتودنسی ثابت-نکات ریز و مهم

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹ ب.ظ

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران(حتما بخوانید)

کاربرد ارتودنسی امروزه تنها به مرتب و صاف کردن دندان‌ها محدود نمی‌شود. خلق لبخندی زیبا نیازمند تلاش و دقتی شایان توجه به جزییاتی است که مسائلی بسیار گسترده‌تر از مرتب بودن دندان‌ها را دربرمی‌گیرد. علاقه‌مندی و دغدغه دکتر فتحیان تنها به منظم کردن دندان‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به ایجاد لبخندی زیبا نیز معطوف می‌شود که اعتماد به نفس، شادی، جذابیت و رضایت بیشتری را به ارمغان می‌آورد و حتی می‌تواند برای کودکان و بزرگسالان مفرح نیز باشد. دکتر فتحیان از صمیم قلب معتقد است که با درمان ارتودنسی می‌توان مزایا و فرصت‌هایی با ماندگاری بالا را برای بیمار خلق کرد.

انتخاب یک دکتر متخصص ارتودنسی ماهر و باتجربه تصمیمی بسیار مهم است، چرا که زیبایی لبخند و سلامت کلی دهان و دندان در گرو گزینش بهترین دکتر ارتودنسی برای سیم کشی دندان است که جز از طریق صرف زمان و جستجوی دقیق ممکن نیست. بنابراین باید پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم در مورد این تخصص و مزایای مادام العمر آن اطلاع کافی کسب کنید.در گذشته انتخاب دکتر متخصص ارتودنسی مجرب کار نسبتاً ساده‌ای بود. دندانپزشک عمومی، احتمالاً همان پزشکی که توصیه به انجام ارتودنسی خوب و مرتب کردن دندان‌ها می‌کرد، متخصصی را معرفی می‎نمود. اما امروزه با توجه به تنوع روزافزون عمل‌های مرتب کردن دندان‌ها و مواجهه با غیرمتخصصانی که ادعای آگاهی از روش‌های ارتودنسی دندان را دارند، انتخاب دکتر متخصص مناسب می‌تواند واقعاً گیج کننده باشد. 


با توجه به این مسائل سعی می‌کنیم در این مقاله راهنمایی‌های مفیدی را برای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی سریع ارائه دهیم. ارتودنسی سریع یکی از راهکارهای نوین ارتودنسی است که در مقایسه با سیم کشی دندان معمول قدیمی دستیابی به اهداف یکسان را در زمان بسیار کمتر ممکن می‌سازد. ارتودنسی سریع در میان بزرگسالان به محبوبیت زیادی دست یافته است، چرا که به کمک این روش می‌توان دندان‌ها را نه طی چندین سال بلکه فقط ظرف چند ماه مرتب نمود.


تفاوت ارتودنتیست(متخصص ارتودنسی) با دندانپزشک

دکتر متخصص ارتودنسی(ارتودنتیست) دندانپزشک دارای مجوزی است که پس از فارغ التحصیل شدن از دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه یا مرکز پزشکی معتبر وابسته به انجمن دندانپزشکی در زمینه اصلاح هر گونه اختلال فکی ـ دندانی یا مال اکلوژن (نامناسب بودن بایت یا نازیبا بودن لبخند) از دو تا سه سال آموزش جامع برخوردار می‌گردد. رقابت زیادی بین دانشجویان برای انتخاب این تخصص وجود دارد، دانشجویان پذیرفته شده در دوره رزیدنتی فوق تخصص معمولاً از دانشجویان ممتاز دوره خود هستند. رزیدنت‌های ارتودنسی دست‌کم ۸ ساعت از ۵ روز هفته را در مدتی ۲۴ تا ۳۶ ماهه به یادگیری تشخیص و درمان مسائل مختلفی می‌پردازند که از فضای کوچک قابل اصلاح با پلاک ارتودنسی ساده تا مشکلات بسیار پیچیده‌ای، مانند آندربایت شدید، را دربر می‌گیرد که درمان آن ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد و نیازمند انجام عمل جراحی فک است. در مجموع دانشجو باید پس از دانشکده دندانپزشکی حدود ۴ تا ۶ هزار ساعت آموزش فشرده ببیند تا بتواند دکتر متخصص ارتودنسی یا ارتودنسی در کودکان بشود.


نکات مهم در انتخاب متخصص ارتودنسی

چگونه متوجه شوید که دندانپزشک معالجتان متخصص ارتودنسی نیز هست؟

پاسخ بسیار ساده است، در کارت ویزیت اکثر پزشکان یا در مطبشان تخصص‌ها ذکر می‌شود. به علاوه می‌توانید صحت این موضوع را در وب سایت انجمن متخصصین ارتودنسی نیز بررسی کنید. البته به سادگی می‌توانید با صراحت از منشی یا دستیار پزشک سوال کنید که آیا دکتر ارتودنسی در این زمینه تخصص دارد یا خیر.


آیا متخصص ارتودنسی انتخابی مشاور شما در زمینه ارتودنسی پیشگیری تجربه دارد؟

انجمن متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کند تمام کودکان پیش از سن ۷ سالگی به متخصص ارتودنسی دندان کودکان مراجعه کنند تا وضعیت دندان‌هایشان مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر دندانپزشک یا حتی متخصص اطفال پیشنهاد کرده است که کودک خردسالتان را نزد دکتر متخصص ارتودنسی کودکان ببرید، پیش از هر اقدامی اطمینان حاصل کنید که متخصص انتخابی شما در زمینه درمان ارتودنسی کودکان نیز تجربه دارد و تمام بیماران وی بزرگسال و دارای دندان دائمی نیستند.

حدود ۵۰ درصد از متخصصین ارتودنسی درمان را تا زمان رویش دندان‌های دائمی شروع نمی‌کنند. اگر دندان‌های کودک به هم فشرده باشد، فک بالایی باریک باشد، کودک از راه دهان تنفس کند، عادت به مکیدن انگشت داشته باشد، مشکل آندر بایت یا اور بایت وجود داشته باشد، تمام این مشکل‌ها را می‌توان و باید با ارتودنسی زود هنگام و در زمان رشد کودک حل کرد. بطور کلی از درمان ارتودنسی کودکان معمولاً با اصطلاح ارتودنسی پیشگیری یاد می‌شود پس باز هم یادآور می‌شویم که حتماً مطمئن شوید که متخصص ارتودنسی در زمینه ارتودنسی پیشگیری تجربه داشته باشد.انجام ارتودنسی دندان کودکان می‌تواند باعث بهبود سبک زندگی و سلامتی بیشتر یک کودک شود.


آیا مطب متخصص ارتودنسی به پیشرفته‌ترین فن‌آوری مجهز است؟

مطب پیشرفته‌تر و به روزتر بیانگر صرف هزینه ارتودنسی دندان و زمان بیشتر برای به روز نگه داشتن مطب و آگاه‌تر بودن پزشک ارتودنسی با دانش نوین است. بنابراین سعی کنید متخصصی آگاه از علم روز را انتخاب کنید، چون هنگام تقبل هزینه ارتودنسی با جدیدترین بریس‌ها و سیم‌ها روند درمان کوتاه‌تر می‌شود و بیمار متحمل ناراحتی کمتری می‌گردد. به لطف بریس‌های فلزی کوچک‌تر و بریس‌ های ارتودنسی سرامیکی شفاف روزهای دندان‌های به هم فشرده و غیرطبیعی سپری شده است. بریس های شفاف ارتودنسی نتایج بهتری را با صرف زمان کمتر در مطب دکتر متخصص ارتودنسی به دست می‌دهند. اگر انجام درمان ارتودنسی و تقبل هزینه ارتودنسی را در نظر گرفته باشید، ممکن است تمام انواع روش‌های ارتودنسی را بررسی کرده و در نهایت تصمیم به درمان گرفته‌اید. زمانی که یک بیمار تصمیم به انجام این روش می‌گیرد، می‌تواند روش قدیمی (بریس‌های فلزی) یا پلاک ارتودنسی متحرک و یا بریس‌های شفاف سرامیکی را برای دندان‌های خود انتخاب کند. تقبل هزینه ارتودنسی سرامیکی یا شفاف (که همرنگ دندان یا بی‌رنگ هستند) بهترین گزینه‌ی درمان برای زمانی هستند که اولویت بیمار زیبایی است. هنگامی که بیمار بخواهد با تقبل هزینه صاف کردن دندان ، دندان‌های خود را مرتب کند و در عین حال نمی‌خواهد که ظاهر لبخند وی مخدوش شود، می‌تواند بریس های شفاف ارتودنسی را انتخاب کند. رنگ بریس‌ها به خوبی پنهان هستند بطوری که بیماران در طول دوره‌ی درمان نیازی به تحمل فلز در دهان خود ندارند. ممکن است برخی معایب وجود داشته باشد اما برای آنهایی که اولویتشان زیبایی است، چشم‌پوشی کردن از این معایب آسان نیست.


چگونه متوجه شوید متخصص ارتودنسی از تجربه کافی در زمینه بهره‌گیری از ارتودنسی نامرئی برخوردار است؟

اکثر متخصصین ارتودنسی نامرئی را در فهرست تخصص‌های خود قرار می‌دهند، اما در حقیقت تعداد انگشت شماری از آنان می‌توانند در عمل این درمان را ارائه دهند. اکثر متخصصین استفاده از بریس و سیم کشی دندان را آموزش دیده‌اند و دوره تکمیلی اختصاص یافته به ارتودنسی نامرئی را سپری نکرده‌اند.

در ارتودنسی نامرئی از پلاک‌های ارتودنسی متحرک شفافی استفاده می‌شود که باید ۲۲ ساعت در روز در دهان باشد. هر ۲ هفته یک بار پلاک عوض می‌شود و به تدریج دندان‌ها حرکت می‌کند تا در نهایت در موقعیت مطلوب قرار بگیرد. در مقایسه با ارتودنسی متحرک، درمان با ارتودنسی ثابت راحت‌تر بوده و به این ترتیب دیگر نیازی به تغییر در شرایط درمان و کنترل مدت زمان قرار گرفتن بریس در دهان نیست. موفقیت ارتودنسی نامرئی کودکان و بزرگسالان به پایبندی بیمار در استفاده ۲۲ ساعته روزانه از پلاک و طی مدت زمان درمان ارتودنسی  و همچنین صرف زمان کافی از سوی دکتر متخصص ارتودنسی برای ارزیابی وضعیت دندان‌ها با اتکا به دانش خود و بهره گیری از نرم‌افزارهای اختصاصی بستگی دارد. بریس‌های ثابت در اکثر موارد درمان‌های ارتودنسی برای افراد استفاده می‌شوند، اما امروزه می‌توان برای این درمان از بریس متحرک دندان نیز استفاده کرد. این بریس‌ها دارای انواع مختلف شامل ابزارهای متحرک فانکشنال تا بریس‌های ارتودنسی نامرئی بوده و بسیاری ویژگی‌های مشترک و مشابه با یکدیگر دارند. از بریس متحرک دندان برای درمان مشکلات جزئی همچون جلوگیری از مکیدن شست یا اصلاح انحراف کم دندان‌ها استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این روش می‌توان لوازم ارتودنسی را برای تمیز کردن پس از غذا خوردن یا برای کشیدن نخ دندان ارتودنسی  از دهان خارج کرد. در مواردی، ممکن است دندانپزشک به بیمار توصیه کند در هنگام انجام فعالیت‌های مانند نواختن یک ساز بادی یا دوچرخه سواری ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند.

اکثر اشخاص بر این باوراند که تنها با استفاده از پلاک‌های ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی لینگوال موجود می‌توانند به لبخند رویایی خود دست یابند، اما حقیقت این است که تصویربرداری با استفاده از نرم افزار و تولید تجهیزات ضروری تنها بخشی از فرایند درمان ارتودنسی لینگوال است و نقش حیاتی را در این میان دکتر متخصص ارتودنسی مجرب و دانش آموخته‌ ایفا می‌کند. برای اطلاع دقیق از قیمت سیم کشی دندان و هزینه ارتودنسی نامرئی نیز باید با پزشک خود مشورت کنید. در هر صورت نگران قیمت سیم کشی دندان نباشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۶
amin khalili

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی